• Contact
  • Vestigingen

Inloggen

FacebookInstagramLinkedin
Saar aan Huis logo klein
  • Zorg aan huis
    • Aanvullende mantelzorg
    • Aanvulling op thuiszorg
    • Ondersteuning bij dementie
  • Mantelzorg aanvragen
    • Tarieven en werkwijze
    • Vergoedingen zorgverzekeraars
    • Vergoedingen PGB
    • Bedrijven
    • Aanvraagformulier
  • Vestigingen
  • Over ons
    • De Saars
    • Management
    • Video: Saar in beeld
    • Partners
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
  • Vacatures
    • Saar
    • Regiomanager mantelzorgbemiddeling
    • Coördinator mantelzorgbemiddeling
    • Support Medewerker  (fulltime)
  • Nieuws
Menu
  • Zorg aan huis
    • Aanvullende mantelzorg
    • Aanvulling op thuiszorg
    • Ondersteuning bij dementie
  • Mantelzorg aanvragen
    • Tarieven en werkwijze
    • Vergoedingen zorgverzekeraars
    • Vergoedingen PGB
    • Bedrijven
    • Aanvraagformulier
  • Vestigingen
  • Over ons
    • De Saars
    • Management
    • Video: Saar in beeld
    • Partners
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
  • Vacatures
    • Saar
    • Regiomanager mantelzorgbemiddeling
    • Coördinator mantelzorgbemiddeling
    • Support Medewerker  (fulltime)
  • Nieuws
Aanvraagformulier
Saar aan Huis logo klein
  • Home
  • Inloggen client
  • Aanvraagformulier
  • Zorg aan huis
    • Aanvullende mantelzorg
    • Aanvulling op thuiszorg
    • Ondersteuning bij dementie
  • Mantelzorg aanvragen
    • Tarieven en werkwijze
    • Vergoedingen zorgverzekeraars
    • Vergoedingen PGB
    • Bedrijven
    • Aanvraagformulier Oud
  • Vestigingen
  • Over ons
    • De Saars
    • Management
    • Video: Saar in beeld
    • Partners
    • Contact
  • Vacatures
    • Saar/Bram
    • Regiomanager mantelzorgbemiddeling
    • Coördinator mantelzorgbemiddeling
    • Support Medewerker  (fulltime)
  • Nieuws

Opinie: ‘Werkgevers, bespreek mantelzorg met medewerkers vroegtijdig’

By Admin Saar aan Huis 


Het aantal Nederlanders dat mantelzorger is naast een baan, groeit de komende jaren, zo meldde deze krant onlangs. Dat is alleen vol te houden als werkgevers het op tijd bespreekbaar maken, stelt Caro Botman.

Caro Botman
8 oktober 2025, 10:27

Als de mantelzorgers omvallen, heeft de hele samenleving een probleem. © Carlo ter Ellen DTCT

Bijna een derde van de mantelzorgers geeft aan tegen een burn-out aan te zitten, zo stond vorige week in het AD. Vijf miljoen mensen zorgen in ons land voor andere mensen. Een op de vier werknemers doet naast zijn werk aan mantelzorgen. Als die mantelzorgers omvallen, heeft de hele samenleving een probleem. Het is hierbij heel belangrijk dat werkgevers op tijd het gesprek aangaan.

Niet pas wanneer iemand al uitgeput is, maar ruim daarvoor. Zodat medewerkers de kans krijgen om écht op te laden en daarna met nieuwe energie terug te keren naar hun werk.

Wat betreft mantelzorg spreek ik uit eigen ervaring. Doordeweeks én op mijn vrije dagen heb ik vaak de behoefte om naar mijn ouders te gaan, meestal samen met mijn tweelingzus Ellen. Sinds onze ouders beiden in een verpleeghuis wonen – gelukkig nog bij elkaar – en ze geen grip meer hebben op de dagelijkse gang van zaken, voelt ieder moment met elkaar extra waardevol.

We proberen kortom het leven van onze ouders zo aangenaam mogelijk te maken. Nu het nog kan. Daar genieten ze heel erg van. Wij genieten er ook van, want we leren onze ouders op een andere manier kennen en het levert heel dierbare momenten op. En wij zijn blij dat we dat voor hen kunnen doen.

Maar tjonge, wat is het soms zwaar. Want tegelijkertijd vullen vrije dagen zich met telefoontjes, regelzaken, de was en de boodschappen, en alles wat ‘nu ik toch tijd heb’ gedaan moet worden.

Samen koffiedrinken, met natuurlijk iets lekkers erbij, naar buiten om een frisse neus te halen, of gewoon aandacht door een praatje of een spelletje. Boodschappen doen, hun kamers op orde houden, schone kleren voor de volgende dag klaar hangen, overleg met de zorg en de huisarts en heel veel andere regelzaken.

Dat is niet alleen gezellig en goed voor hun mentale welzijn, maar ook noodzakelijk. Want zelf kunnen ze dat allemaal niet meer en de zorg heeft het te druk of er is een te wisselende bezetting.

Zo verandert een dag die bedoeld is om op te laden al snel in een dag vol zorg en verplichtingen. Zo’n dag voelt zelden écht vrij. Mantelzorg is er altijd, ook op je vrije dag. Volgens werkgeversvereniging AWVN vinden leidinggevenden en werknemers vaak goede oplossingen als het gaat om het versoepelen van werkomstandigheden. Maar dat lukt alleen als mantelzorg op tijd bespreekbaar wordt gemaakt en niet pas wanneer de grens al is bereikt.

Als werkgevers écht willen helpen, moet dat gesprek op tijd beginnen. Niet op het moment wanneer iemand al uitgeput is, maar ruim daarvoor. Zodat vrije dagen weer een beetje vrij kunnen voelen en medewerkers de kans krijgen om echt op te laden en daarna met nieuwe energie terug te keren naar hun werk. Daarom is dit ook een oproep aan leidinggevenden: signaleer op tijd wanneer iemand dreigt over te lopen, ook als het om privézaken gaat.

Bron: AD

 


Aanvullende mantelzorg aanvragen?

Wilt u meer weten over aanvullende mantelzorg van Saar aan Huis? Vul dan het aanvraagformulier in! Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op voor een intakegesprek.

Aanvraagformulier
Saar aan Huis logo klein

Een Saar snapt wat nodig is

Particuliere aanvullende mantelzorg op maat. Voor wie langer prettig thuis wil blijven wonen.

Contact

Vestigingen

Zoek een vestiging bij u in de buurt:
X

Saar aan Huis

  • Over ons
  • De Saars
  • Vestigingen
  • Werken als
  • Contact
  • Over ons
  • De Saars
  • Vestigingen
  • Werken als
  • Contact

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze updates:

Branchevereniging Mantelzorg

Logo_AMVN_SaH

Nationale Mantelzorg

Logo MantelzorgNL Saar aan Huis

© Copyright 2025 | Saar aan Huis | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Gedragscode 

Saar aan Huis_Logo
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer optiesBeheer dienstenBeheer {vendor_count} leveranciersLees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title}{title}{title}